Sider

mandag den 28. januar 2013

Hæklede blomster DIY - sådan gør du

Flere har spurgt til opskriften på mine hæklede blomster til "Det lettere vanvittige blomster-projekt".
Så her kommer den,sådan som jeg selv har konstrueret mig frem til, at jeg helst vil have den.
Det er første gang, jeg har leget med billed-vejledning, så bær over mig, hvis det ikke helt er picture-perfekt... Du skal nok ikke være helt ny-begynder i hæklekunsten, men jeg håber, at jeg har gjort mig forståelig.
DIY hæklede blomster - sådan hækler du blomster


Er du ikke så meget til billedvejledninger, så er vejledningen skrevet ud nederst i dette indlæg.

Start med at lave fire lm.


Saml til en ring med en km.


Lav tre lm.


Hækl en stm i den første af de tre lm.


Hækl en stm mere samt en fm i samme lm, så du danner et kronblad.
Lav derefter en km i den oprindelige ring.


Form næste kronblad på samme måde - først tre lm, dernæst to stm i den første af de tre lm, samt til sidst en fm, hæklet i samme lm. Slut af med en km i den oprindelige ring igen.


Lav på denne måde fire eller fem kronblade, alt efter hvor tæt du vil have blomsten.


Vend blomsten om og fortsæt på bagsiden med anden omgang.


Jeg har skiftet til grønt garn for at gøre maskerne mere tydelige på billederne. Start med at hækle tre lm.


Lav derefter en km i den oprindelige ring. Lav den i hullet til det første kronblad.


Fortsæt med at lave buer af tre lm og derefter en km i den oprindelige ring, så du har hele vejen rundt. Slut med en km i den oprindelige ring ved siden af den, du startede med.
 Du skal have en bue mere, end du har kronblade. Altså fem kronblade, seks buer.


Tredje omgang: Vend igen blomsten og arbejd dig modsat rundt, når du laver anden runde kronblade. Lav en fm, fire stm og en fm OM den første bue. Fortsæt derefter til næste bue og lav en fm, fire stm og en fm om den også. Fortsæt hele vejen rundt.


Slut med en km om den oprindelige ring, bryd ende og hæft derefter.
Sådan - nu har du din første blomst. 
hæklede blomster DIY
Her de forskellge blomstervariationer, jeg har lavet. Den lilla er med fem små kronblade og seks store, mens den grønne har fire små kronblade og fem store. Den blå blomst's anden runde kronblade er lavet, hvor jeg har kørt samme vej rundt hele tiden, mens jeg med de to andre har drejet modsat ved sidste omgang som her i vejledningen. Forskellen, som det forhåbentlig kan ses, er, hvilken vej kronbladene buer.



Vejledning på hæklet blomst:
1. omgang: Hækl fire lm, saml dem til en kæde.
2. omgang: "Hækl tre lm. Hækl to stm og en fm i den første af de tre lm. Hækl derefter en km omkring den oprindelige ring". Gentag " til " tre eller fire gange, så du har fire eller fem kronblade om ringen.
3. omgang: Vend blomsten. Hækl tre lm og derefter en km omkring den oprindelige ring. Sørg for, at km'en bliver lavet i hullet til det første kronblad, så de tre lm danner en bue. Gentag derefter med tre lm og så en km, i de andre kronblade, så du til sidst har fem eller seks buer.
4. omgang: Vend blomsten og hækl tilbage i den sidste bue, du lige have lavet. "Hækl en fm, fire stm og en fm OMKRING" den første bue.  Gentag med de øvrige buer, så du danner den store række af kronblade. Slut af med en km om den oprindelige ring, bryd garnet og hæft ender.


2 kommentarer:

  1. Hej Mette!
    En stm er en stangmaske, mens en km er en kædemaske. Se evt. vejledning i de forskellige masker og hvordan du hækler dem hos Garnstudio her:
    http://garnstudio.com/lang/dk/video.php?sort=2&thumbnails=on&categoryid=2
    Og god fornøjelse - læg endelig et link, hvis du bruger opskriften! :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Pin It button on image hover